Menu
Zoeken Annuleer

Hoe ziet een schooldag eruit?

Start van de dag

Om kwart over acht gaan iedere ochtend de deuren van de school open. Vanaf dat moment zijn zowel ouders als kinderen welkom op school, in de klas. Alle medewerkers heten de kinderen en ouders welkom. Als kinderen op school komen, lopen ze gelijk door naar hun eigen groep waar de leerkracht het kind (met de ouder) begroet. Om vijf voor half negen klinkt een muziekje door de hele school, waardoor voor iedereen duidelijk is dat de dag gaat beginnen. Ouders verlaten dan de school.

Lezen en rekenen

De leerkracht neemt met de kinderen de dagindeling door en bespreekt de doelen die centraal staan. Vervolgens wordt schoolbreed gestart met het (leren) lezen. Dat betekent voor alle kinderen een leesactiviteit naar eigen niveau en behoefte, bijvoorbeeld vrij lezen, voorlezen, maatjeslezen of instructies door de leerkracht. Na het lezen staat het rekenen centraal (in de groepen 3 t/m 8).

Ochtendpauze

De ochtendpauzes worden vervolgens in blokken georganiseerd. De groepen 4, 7 en 8 spelen buiten om 10.15 uur, groep 4 op het ‘bomenplein’, groepen 7 en 8 op het ‘sportplein’. Een kwartier later spelen de kinderen van groep 3 op het ‘bomenplein’, de kinderen van de groepen 5 en 6 op het ‘sportplein’. De kinderen van de groepen 1 en 2 gaan voor 10.15 uur en/of na 10.45 uur naar buiten.

Samen lunchen en middagpauze

Net als in de ochtendpauze lunchen en spelen de kinderen op verschillende tijden. Op deze wijze hebben de kinderen voldoende ruimte op de verschillende speelpleinen van de school. De kinderen eten samen met de leerkracht hun meegebrachte lunch en vervolgens spelen/sporten zij buiten onder begeleiding van een pedagogisch medewerker van Avonturijn en een medewerker Beweegwijs. Kinderen worden gestimuleerd in het spelen van verschillende spellen en sporten, maar hebben daarnaast uiteraard ook de keuze om alleen te spelen of met anderen te kletsen, te ‘chillen’.
Om 11.45 uur gaan de groepen 6a, 7 en 8 naar buiten, zij eten daarna. Om 12.00 uur de groepen 4, 5 en 6b, zij eten daarna. De kinderen van de groepen 1, 2 en 3 lunchen eerst, daarna gaan zij naar buiten. Alle kinderen hebben een koeltas gekregen van de school, met het logo van de school. Daarin kunnen twee broodtrommels en twee bekers.

Projecten en VierKeerWijzer

De middagen zullen veelal in het teken staan van de schoolbrede projecten volgens de methode van VierKeerWijzer. Kinderen zullen werken aan ontwikkel- en leerdoelen met kinderen van hun eigen groep, maar ook met kinderen van andere groepen. De creatieve vakken zijn geïntegreerd in deze projecten.

Gezamenlijke afsluiting van de dag

In iedere groep wordt aan het eind van de dag met elkaar teruggekeken naar wat geleerd en gedaan is. Kinderen leren om te evalueren en te reflecteren. Er wordt vooruitgekeken naar de volgende dag.